dimecres, 28 de juliol de 2010

L’ESTUDI ACÚSTIC ENCARREGAT PER L’AJUNTAMENT DE CARDEDEU DEMOSTRA QUE EL KÀRTING DE LLINARS INCOMPLIRÀ LA NORMATIVA DE SOROLLS

El nou estudi realitzat per Applus multiplica el soroll del kàrting internacional per 32 a l'escola el Ginebró (Llinars del Vallès).
L'estudi acústic d'Applus confirma que el kàrting modificarà el clima acústic dels municipis afectats (Cardedeu, Llinars del Vallès i Sant Antoni de Vilamajor) i el situa al límit de la legalitat (uns límits que ja són elevats), fins i tot vulnerant-lo.
L’Associació Plataforma Stop Kàrting ha anat seguint cadascun dels passos realitzats per l’Ajuntament de Llinars del Vallès en tot el procés de tramitació per la futura implantació d’un circuit de kàrting
internacional entre els termes municipals de Cardedeu i Llinars. Un dels aspectes fonamentals dins de la tramitació és l’avaluació de l’impacte acústic sobre els habitatges més propers i així poder determinar si, des d'aquest vector,l’activitat és compatible amb l’entorn o no. L'estudi acústic d'Applus deixa en evidència que no.

La disbauxa dels estudis acústics
Des de l’inici d’aquest procés, la Plataforma hem anat denunciant la manca de rigor en els estudis presentats pels promotors del kàrting internacional, els quals han hagut de fer fins a tres estudis acústics per maquillar un impacte acústic que ara, amb l’estudi independent encarregat per l’Ajuntament de Cardedeu a Applus, es demostra que serà molt més greu del que es preveia.
A tall de resum, la tramitació del kàrting va iniciar-se amb un estudi acústic del promotor que patia gravíssims errors i omissions, però que presentava als polítics de Llinars del Vallès una activitat innòcua i silenciosa. La Plataforma hi va formular al·legacions, en les quals es qüestionaven aspectes tan fonamentals com la manca de documentació del soroll dels karts, l’errònia elecció del model predictiu, la mala interpretació de la Llei 16/2002 contra la contaminació acústica, i així un llarg etcètera.
Totes aquestes al·legacions van obligar el promotor a refer els càlculs i a entregar un segon estudi que preveia un impacte acústic molt superior límit establert per la normativa: això provocava que el kàrting fos incompatible amb l’entorn. Així que, a corre-cuita, el promotor va encarregar un tercer estudi acústic a GREFEMA (departament de la Universitat de Girona). Aquest tercer estudi, tot i ser més complert, ofereix uns resultats que minimitzen l’impacte acústic del circuit, però que també presenta importants mancances que, segons la Plataforma, haurien de ser tingudes en compte.
Entre d'altres, no s'hi preveu la contribució del vent i la pressió atmosfèrica en la propagació del soroll, l’estudi està calculat per receptors situats a 1,5 metres d’altura quan el problema de soroll incidirà sobre les finestres obertes dels habitatges propers situades a 4 metres d’alçada, es realitzen aproximacions gens realistes com considerar que els prats de conreu dels voltant absorbeixen el soroll o que els karts circulen perfectament repartits per tot el circuit. La Plataforma exposà tots aquests elements, de marcada importància (tots sabem que, segons com bufi el vent, des de Cardedeu o Llinars podem sentir el circuit de Montmeló situat a 12 kilòmetres) a l’Ajuntament de Cardedeu, per tal que fos aquesta institució la que encarregués un estudi independent que tingués en compte tots aquests dèficits detectats. L'Ajuntament de Cardedeu va encarregar l'abril passat a l’empresa Applus, empresa de reconegut prestigi en el món de la contaminació acústica, un estudi  independent. Aquest encàrrec va anar acompanyat d’una comunicació al Departament de Medi Ambient i Habitatge, el qual es va comprometre a conèixer el resultat d’aquest estudi abans d'aprovar la Declaració d'Impacte Ambiental preceptiva.
El dia 11 de juny, l’empresa Applus va lliurar a l’Ajuntament de Cardedeu l’estudi l’impacte acústic. L'estudi determina uns resultats molt superiors als que preveia el promotor en el seu darrer estudi. En la taula següent oferim un resum dels resultats oferts en els tres estudis acústics aportats pel promotor, l'estudi elaborat per Applus i els límits legals. Hi podem comprovar clarament la disparitat dels resultats oferts pel promotor del kàrting, les incerteses que desvetlla resultats tan diversos i els dubtes sobre la pretesa objectivitat dels informes aportats pel promotor.

Si finalment el kàrting s’implanta a la ubicació prevista fins ara, el pla de Morató de Llinars del Vallès, els impactes acústics seran els següents:

1. A Llinars del Vallès el soroll que patirà tot l’entorn al voltant de l’escola Ginebró serà 32 vegades superior al que preveia el promotor  (En contaminació acústica, cada 3 decibels d’increment equival a multiplicar per 2 la font acústica. Per exemple, si un altaveu emet 42 decibels, 2 altaveus iguals sumaran 45 decibels, 4 altaveus iguals sumaran 48 decibels, 8 altaveus sumaran 51 decibels… En el cas de l’escola Ginebró, els nivells de contaminació passen dels 42 decibels segons el promotor als 57 decibels segons Applus, o el que és el mateix, han multiplicat el circuït  per 32.) i eliminarà de forma radical el bon clima acústic que fins ara existeix a la zona. (El “soroll de fons” és la mitjana de totes les fons acústiques de l’entorn, ja siguin ocells, vehicles, trens, lladrucs de gos, nens jugant al parc... En canvi, anomenem “clima acústic” a la percepció de les persones dels sons que són agradables o innocus. Un sol vehicle que passa per davant de casa nostra cada 5 minuts no és percebut com una molèstia, ni tan sols ens n'adonem. El seu soroll és d'uns 65 decibels. En canvi, el compressor d’un aire condicionat, que tant sols emet uns 48 decibels, resulta tremendament molest si l’escoltem en funcionament durant hores. El soroll del kàrting internacional estarà entre els 48 i 57 decibels. Tal i com diu Josep Maria Querol "...En situacions en què el soroll de fons es baix, (com són la majoria de zones afectades pel kàrting, àrees residencials amb poc volum de trànsit), hi ha sorolls que són percebuts com a molestos tan sols pel fet que se senten. Una mala olor no desapareix com a molèstia pel fet que es redueixi i es faci menys intensa, sinó que molesta en la mesura en què és percebuda". Aquesta és exactament la situació a què s’enfronten bona part de la població de Cardedeu, Llinars del Vallès i Sant Antoni de Vilamajor.)

A més, s’incomplirà entre 3 i 7 decibels la normativa catalana que estableix un límit de 50 decibels en zones amb centres educatius, bufi el vent o no en direcció a Llinars. Tots els habitatges al voltant de l’escola, preeminentment unifamiliars, quedaran plenament afectats. El kàrting també incomplirà la normativa a les cases aïllades actualment habitades properes al circuit. I pel que fa a la resta del municipi, el circuit s’escoltarà clarament, sobretot si es dóna una lleugera brisa en direcció Llinars (la predominant la majoria dels dies) i el cel està cobert. Altres conseqüències evidents seran la inviabilitat del desenvolupament urbanístic previst tot just per la banda oest de l’escola Ginebró (terrenys propietat de la immobiliària Colonial).

2. A Cardedeu, el soroll al barri de la Granada serà 12 vegades superior si bufa el vent en direcció a Cardedeu. El clima acústic, que no és altra cosa que el sons naturals de l’entorn, augmentarà entre 5 i 8 decibels. Per tant, durant els campionats i les curses, tan sols s’escoltarà el circuit per sobre de tots els elements naturals.

3. El municipi de Sant Antoni de Vilamajor també rebrà l’impacte directe si el circuit s’arriba a construir, ja que els vents predominants procedents del sud-oest canalitzaran el soroll de la instal·lació cap a la urbanització del Fou. Aquesta zona, allunyada del trànsit i amb una densitat de població molt baixa, serà una de les que més notarà la presència del kàrting internacional.
En resum, l'estudi acústic d'Applus confirma que el kàrting modificarà el clima acústic dels municipis afectats (Cardedeu, Llinars del Vallès i Sant Antoni de Vilamajor) i el situa al límit de la legalitat (uns límits que ja són elevats), fins i tot vulnerant-lo.
La Plataforma expressa la més profunda  indignació davant l’actitud del departament de Medi Ambient i Habitatge en no esperar les conclusions de l’estudi encarregat per l’Ajuntament de Cardedeu, tot aprovant la declaració d’impacte ambiental en data 1 de juny, impossibilitant així  que la presentació de l’estudi d’Applus com a dictamen contradictori en el procés d’aprovació del kàrting obligués a considerar de nou la idoneïtat de l’actual ubicació. Així mateix, també denunciem l'actitud de la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona, que tot i ser advertida de les presumptes irregularitats dels estudis acústics, aprovà definitivament el Pla Especial el passat 23 de juny.

Crida a la responsabilitat dels regidors de Llinars del Vallès
Amb aquest informe de l’entitat Applus es dóna un toc d’alerta als polítics de l’Ajuntament de Llinars del Vallès, els quals no han estat prou crítics per qüestionar unes dades que procedien d’una font plenament interessada en el desenvolupament del Kàrting internacional. Des de la Plataforma els encoratgem a desfer els seus errors i a vetllar per la preservació d’un entorn acústic saludable per als seus ciutadans, així com a anteposar els valors naturals dels què fins ara gaudeix el municipi per sobre dels interessos empresarials. Així mateix, fem una crida a la ciutadania per tal de que continuï manifestant la seva oposició al kàrting internacional de Llinars fent difusió del projecte i del perjudicis que comportarà si s’arriba a construir.
Finalment, felicitem l’Ajuntament de Cardedeu, el qual ha destinat diners públics per contradir els informes encarregats pels propis promotors de la iniciativa del kàrting i l’encoratgem, juntament amb l’Ajuntament de Sant Antoni de Vilamajor, a seguir mostrant la seva oposició al projecte. La implantació d'aquest circuit a Llinars comportarà un greu perjudici per a la ciutadania, per al medi ambient i per a la projecció cultural d’ambdós municipis.

Plataforma Stop Kàrting Llinars
Més de 1200 persones i 43 entitats i grups municipals adherides
Cardedeu, Llinars del Vallès i Sant Antoni de Vilamajor, 28 de juliol de 2010

NOTA: Al document Annex 1 trobareu imatges topogràfiques que integren dades localitzades i comparatives de l’impacte acústic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada